Hoppa till sidans innehåll

Frågor & Svar Tävling Online


Här presenterar vi vanliga frågor och svar kring Tävling Online. Exempelvis hur man registrar sig, betalar licensavgift och anmäler sig till tävlingar.

Har du andra frågor som du vill ha svar på? Skicka ett e-mail till This is a mailto link


F: Måste jag registrera mig om jag redan har betalt min licensavgift?

S: Ja, du måste registrera dig för att skapa ett konto så att du kan anmäla dig till tävlingar.


F: Måste jag göra något mer än registreringen för att komma igång med mitt konto på Tävling Online?

S: Ja, efter registreringen så måste du bekräfta denna genom att följa de instruktioner som du får till den e-mailadress som du har angivit i registreringen.


F: Kommer jag att få behålla mitt licensnummer som jag har haft tidigare när jag registrerar mig?

S: Ja, om du har haft ett aktivt licensnummer någon gång under perioden 2012 och framåt så kommer du att behålla ditt licensnummer. Om inte så kommer du att få ett nytt licensnummer.


F: Kan man anmäla sig till tävlingar på annat sätt än via Tävling Online?

S: Nej, i normalfallet så måste du anmäla dig och betala anmälningsavgift via Tävling Online.


F: Hur vet jag om min licensavgift är betald för innevarande licensår?

S: Efter att du har registrerat dig och loggat in så finns dina licenser under ”Profil-Licensinformation”.


F: Hur betalar jag en licensavgift för en ny licensperiod?

S: Logga in och gå till Profil-Licensinformation. Klicka på Lägg till licensperiod. Välj ”Licensperiod”, ”Licenstyp”, ”Klubb” och ”Spara”. Om det är en licenstyp som skall betalas så länkas du automatiskt vidare till en betalsida.


F: På vilka sätt kan jag betala online?

S: Du kan betala både genom kortbetalning och direktöverföring. Kortbetalning med Visa, Mastercard, Eurocard och Maestro accepteras. Direktöverföring via Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken accepteras. För att göra direktöverföring från bank välj "Alternativa betalsätt-Direktöverföring" via länk längst ner till höger på betaltjänstsidan.


F: Kan man anmäla sig och betala online till samma tävling fast vid olika tillfällen?

S: Ja, det går bra. Exempelvis kan man anmäla sig och betala för en singelklass och senare göra en komplettering med anmälan och betalning för dubbel. Du väljer "Ändra anmälan" och kompletterar din tidigare anmälan med en ny klass. Observera att den klass som du tidigare anmält dig till skall vara kvar i anmälningsformuläret. Välj sedan "Skicka anmälan och gå till betalning". Notera att systemet känner av tidigare inbetalt belopp och drar av beloppet innan du verkställer betalningen.


F: Kan jag registrera mig för licens utan att betala licensavgift?

S: Ja, du kan registrera dig för licenstypen ”Motionär”. Du får då möjligheten att delta i tävlingar som spelas i kategori 4, dvs. tävlingar utan licensbetalningskrav och utan tennispoängsberäkningar. Det kan exempelvis vara klubbmästerskap, andra interna klubbtävlingar eller öppna tävlingar som vänder sig enbart till motionärer.


F: Vilken licens behöver jag om jag är 12 år eller yngre?

S. Då väljer du licenstypen ”12 år och yngre”. Licensen är kostnadsfri.


F: Varför kan jag inte anmäla mig till en tävling?

S: Kontrollera följande: 1. Att du har registrerat dig och skaffat ett konto på Tävling Online. 2. Att du har en giltig licens för det år då tävlingen spelas. 3. Att du har rätt licenstyp för den klass du vill spela (om du vill spela en klass i kategori 2 eller 3 så krävs det en licenstyp med betalningskrav). 4. Att du har en ålder som tillåts för aktuell klass. 5. Att du, om det krävs, betalar anmälningsavgiften online.


F: Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag?

S: På Login-sidan klickar du på ”Saknar du lösenord?”. Ange ditt inloggningsnamn och din e-mailadress så skickas ett nytt lösenord till din e-mailadress.


F: Jag har glömt mitt inloggningsnamn. Hur gör jag?

S: På Login-sidan klickar du på ”Saknar du inloggningsnamn?”. Ange din e-mailadress så skickas inloggningsnamnet till din e-mailadress.


F: Hur gör jag för att ändra mina personuppgifter?

S: Logga in och välj ”Inställningar”. Här kan du ändra dina kontaktuppgifter. Du kan även ändra ditt lösenord eller den e-mailadress som är kopplad till ditt konto.


F: Jag har problem att nå webbsidan Tävling Online. Vad kan det bero på?

S: Vissa Internetleverantörer (bland annat Bahnhof) erbjuder abonnemang med anonym surf som kan vara anledningen till problemen att nå Tävling Online. Genom att ta kontakt med leverantörens support och be dem att ändra till en publik ip-adress så fungerar det normalt igen.


F: Hur görs lottningarna i nya tävlingssystemet Tournament Planner? Jag får möta samma spelare ofta.

S: Alla lottningar görs helt slumpmässigt. I det fall spelare seedas så placeras/lottas dessa spelare till lottningsträdet. Därefter placeras alla övriga spelare slumpmässigt ut i lottningsträdet. Därefter kontrolleras lottningen mot eventuella lottningsregler. T. ex. klubbspridning. Om det visar sig att två spelare från samma klubb möts så görs lottningen om. Lottningen görs om ända tills utfallet följer lottningsreglerna. Hela denna process sker automatiskt i Tournament Planner och görs på mindre än en sekund. Ett slumpmässigt utfall kan förstås innebära att man får möta samma spelare i flera tävlingar. Att notera är att seedningar och klubbspridningar innebär vissa givna förutsättningar i en lottning. En seedad spelare slipper förstås att möta en annan seedad spelare i sin första match. Likaså slipper en spelare att möta sin klubbkompis i sin första match när optimal klubbspridning används.

 

Uppdaterad: 23 MAJ 2017 13:48
Skribent: Bengt Helmersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Tennisförbundet
Lidingövägen 75
115 41 Stockholm

Kontakt:
Tel: 010-4440410
E-post: This is a mailto link

Se all info


ANNONS


ANNONS