
Kajsa Rinaldo Persson under Billie Jean King Cup förra året – som också sponsras av Renault. Foto: Bildbyrån
Svenska Tennisförbundet och RN Nordic AB, generalagent för Renault i Sverige, har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal. Avtalet innebär att Renault blir ny huvudpartner och officiell bil till SvTF.
Med ambitionen att vara en aktiv kraft i utvecklingen av svensk tennis, kliver Renault in i ett omfattande samarbete. Avtalet ger Renault rättigheter som rymmer både internationella, nationella och regionala tävlingar, Svenska Tennisligan och elitserien samt över 40 tävlingsarrangemang per år. Renault blir också officiell bilpartner till Sveriges Davis Cup- och Billie Jean King Cup-lag. Redan under årets Davis Cup-match mot Australien stod Renault för spelartransporter – en insats som nu formaliseras och förstärks genom avtalet.
– Vi är glada att välkomna Renault som ny huvudpartner och officiell bil till Svenska Tennisförbundet. Vår ambition är att göra tennis till en levande idrott för alla – för livet, hela livet. Med Renault får vi in en aktör som inte bara syns, utan som också vill agera, aktivera och bidra till att fler upptäcker sporten, oavsett ålder, bakgrund eller nivå. Tillsammans skapar vi förutsättningar för att fler ska kunna växa med tennisen, säger Jonas Elmblad, marknads- och kommersiell chef på Svenska Tennisförbundet.

Samarbetspartsplanerna mellan Renault och Svenska Tennisförbundet var igång redan i samband med Davis Cup-matchen mot Australien tidigt i år. Foto: Torbjörn Dencker
– Vi på Renault är stolta över att kunna vara en del av tennisen och arrangemangen i Sverige där innovation, sport och passion möts. Samarbetet med SvTF är en naturlig förlängning av vårt internationella engagemang inom tennis samtidigt som vi bidrar till att utveckla tennisen i Sverige, säger Jonas Angerdal, CEO på RN Nordic AB.
Samarbetet stärker och kommer att vara tätt kopplat till Renaults globala tennisengagemang – inte minst partnerskapet med Grand Slam-tävlingen Roland Garros, där fordonstillverkaren nyligen lanserade den exklusiva Renault 5 E-Tech electric i en Roland-Garros specialutgåva. Med sportig design, tennisinspirerade detaljer och 100 procent eldrift visar modellen Renaults vilja att kombinera hållbar innovation med passion för sporten.
Genom samarbetet fördjupar Renault även sitt lokala engagemang och når samtidigt en målgrupp med starkt intresse för tennis, aktiv livsstil och framtidens mobilitet.