Styrelsen i Svenska Tennisförbundet har beslutat att entlediga Christer Sjöö från rollen som generalsekreterare. Arbetet med att rekrytera en efterträdare inleds omgående och tjänsten kommer att utlysas inom kort.

Under sina första månader har den nya styrelsen påbörjat ett omfattande arbete för att stärka och utveckla svensk tennis. Arbetet fokuserar bland annat på ett närmare samarbete med regioner och klubbar samt på nya initiativ som ska bidra till ökad aktivitet, starkare klubbar och ett större engagemang runt om i landet.
– Jag vill rikta ett stort tack till Christer för hans tio år i Svenska Tennisförbundet. Han har under lång tid arbetat engagerat för svensk tennis och bidragit till verksamhetens utveckling. Styrelsen har samtidigt gjort bedömningen att svensk tennis nu behöver ny energi och ett nytt ledarskap för att driva förändringsarbetet framåt, säger förbundsordförande Ulf Rosberg.

Ulf Rosberg, ordförande i Svenska Tennisförbundet. Foto: Johanna Säll / Bildbyrån

För att säkerställa kontinuitet i verksamheten kommer Christer Sjöö att kvarstå som rådgivare till styrelsen fram till årsskiftet och bidra i ett antal strategiskt viktiga projekt.
– Det har varit ett privilegium att få arbeta för svensk tennis under de senaste tio åren. Jag är stolt över det arbete som genomförts tillsammans med medarbetare, klubbar, regioner, spelare, ledare och alla ideella krafter som varje dag bidrar till sporten. Jag respekterar styrelsens beslut och önskar svensk tennis all framgång i det fortsatta utvecklingsarbetet. Under övergångsperioden kommer jag att fortsätta bidra i de projekt där jag kan vara till nytta, säger Christer Sjöö.

Under rekryteringsperioden kommer ledningsgruppen tillsammans med styrelsen driva verksamheten framåt.