Stockholm Open AB startar ett driftbolag för att genomföra alla delar av turneringen i egen regi. Jamie Perry blir VD för nya driftbolaget Stockholm Open Media & Marketing AB.
Stockholm Open AB, som ägs av de ideella föreningarna, Salk, Stockholms Tennisförbund och KLTK, ändrar i organisationen och bildar driftbolag. Samtidigt meddelar ledningen att allt eventuellt överskott från turneringen går till svensk ungdomstennis och så här långt har det blivit över 50 miljoner kronor.
– Genom den nya organisationen går vi tillbaka till hur verksamheten framgångsrikt drevs de första tjugofem åren, nämligen av ägarföreningarna. Genom att ta hem hela ansvaret för driften säkerställer vi att evenemanget får en organisation som kan lägga allt fokus bara på detta projekt, säger Dan Rastland, Stockholms Tennisförbunds ordförande och ordförande i styrelsen för Stockholm Open AB.
Förra året fick ägarklubbarna med kort varsel ta över ansvaret för både drift och de kommersiella rättigheterna, då den sista i raden av många evenemangsoperatörer kastade in handduken. Den korta framförhållningen till trots lyckades organisationen skapa en framgångsrik turneringsvecka som bjöd på oförglömliga tennismatcher med flera av världens främsta spelare inför fullsatta läktare, skriver Stockholm Open AB i ett pressmeddelande.
– Nu har vi samlat ett starkt team och skapat riktigt bra förutsättningar för att kunna genomföra många fantastiska tennisveckor i Kungl. Tennishallen, kommenterar Jamie Perry, nytillträdd VD i Stockholm Open Media & Marketing AB.
Thomas Enqvist fortsätter som ansvarig för spelarrekryteringen och tävlingen har återgått till den ordinarie veckan i ATP-kalendern och spelas den 15–23 oktober 2022. I maj släpps biljetterna.